”Det er næsten ikke til at fatte”

Radikale Venstre er tilbage i Europa-Parlamentet. Med det bedste valgresultat siden 90’erne sikrede partiet sig et mandat, da danskerne gik til stemmeurnerne d. 25. maj. Derfor er partiets spidskandidat Morten Helveg Petersen nu på vej til Bruxelles, hvor han skal tage hul på tilværelsen som europaparlamentariker. Med sig i bagagen har han ikke færre end 76.390 personlige stemmer. Et imponerende tal, der da heller ikke er sådan lige til at forstå for hovedpersonen selv.
Af Jesper Boe Jensen

”Det er næsten ikke til at fatte,” siger en glad og stolt Morten Helveg Petersen som reaktion på de titusindvis af kryds, der ved Europa-Parlamentsvalget søndag d. 25. maj blev sat ud for hans navn på stemmesedlen. ”At så mange mennesker i stemmeboksen har valgt at betro mig deres stemme gør mig dybt taknemmelig – og ydmyg. Jeg skal gøre mit yderste for at leve op til den tillid, der er blevet mig udvist,” lover den nyvalgte parlamentariker.

Radikale Venstre endte samlet set med 6,5% af stemmerne. Det er det bedste resultat for partiet siden 1999, hvor det radikale koryfæ Lone Dybkjær stillede op. Ifølge Morten Helveg Petersen skyldes succesen, at Radikale Venstre stod fast på de magentafarvede mærkesager hele vejen igennem valgkampen:

”Vi har opnået det her resultat, fordi vi stod rent og kæmpede for principperne. Fordi vi førte en kampagne med engagement og drøn på. Fordi vi tog alle de slagsmål, vi skulle for at kæmpe for den fri bevægelighed, for den grønne omstilling og for grundlæggende radikale – og europæiske – værdier.”

Rundt på gulvet
For Morten Helveg Petersen blev valgaftenen kulminationen på mange måneders intensiv valgkamp, der førte ham på kryds og tværs af landet, ud at lytte til radikale medlemmer, møde vælgerne, besøge virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner og snakke med medier.

Den endelige besked om, at mandatet var hjemme, blev da også modtaget af spidskandidaten selv med glæde – og en smule forvirring:

”Jeg blev rundt på gulvet af glæde og træthed. Det er en herlig fornemmelse efter alt det hårde arbejde, der er blevet lagt i kampagnen fra tillidsfolk, Radikal Ungdom, de andre EP-kandidater, frivillige,
vælgerforeningerne og alle de mange mennesker, der har skubbet, båret, trukket, hevet, klistret og klatret.”

Tak til de frivillige
I sin tale til de mange forsamlede til Radikale Venstres valgfest, fremhævede Morten Helveg Petersen således også netop de frivilliges store indsats i månederne op til valget:

”Jeg har haft det store privilegium at arbejde tæt sammen med de dygtigste, kvikkeste, sjoveste, sødeste mennesker, man kan forestille sig. De frivillige har udført et hestearbejde med at organisere, koordinere og eksekvere. Hold da op en fornøjelse. I ved hvem I er: Tak!”

En flyvende start
Selvom valgkampen for Morten Helveg Petersen var lang, hektisk og intens, så bliver der ikke tid til nogen lang restitueringsferie lige foreløbigt. Konstitueringsarbejdet er allerede begyndt:

”Nu går konstitueringen i gang med møder i Bruxelles osv. Der skal fordeles udvalgsposter, og der skal styr på det praktiske med kontor m.m. Vi maser på frem til slutningen af juli, så man må sige, det bliver en flyvende start,” griner Morten Helveg Petersen.

Og hvad er så den første store politiske mærkesag, det nybagte parlamentsmedlem vil kaste sig over, når tingene er faldet på plads i Bruxelles?

”Det afhænger af selvfølgelig af konstitueringen, og hvilke udvalg jeg får lov til at prøve kræfter i. Men den grønne omstilling har fyldt meget i vores kampagne, og jeg håber på at kunne fortsætte det arbejde,” fortæller Morten Helveg Petersen.

Omtalte personer

Morten Helveg Petersen